Wednesday, January 27, 2010

10 reasons why we need a holi-holiiday

10 reasons why we need a holi-holiidayy!!!



Kembalikan fitness

Masa pergi holiday ni, kita banyak menggunakan tenaga. Contohnya berjalan, berlari tepi pantai, kejar anak-anak atau berenang dengan kawan-kawan. Dan ini akan membaiki lagi immune system kita.


Rebuild kembali badan kite
Kalau bekerja, mesti ada rasa sengal-sengal badan. Tapi once kite pergi holiday, sambil melepak tepi pantai atas hammock tu atau pergi ke massage nearby, terus hilang rase lenguh-lenguh tu. Badan kita pun perlukan masa untuk rehat dan kembalikan tenaga dan repair apa-apa yang patut.


Bernafas dengan baik
Perasan tak kalau kita pergi travel dalam tempat yang agak berhutan, atau di tepi pantai waktu pagi, kita akan lebih segar menghirup udara berbanding dengan keadaan di dalam rumah.

Diinspirasikan

Dengan holiday, kita lebih mudah mengclearkan segala kekusutan yang ada dalam kepala, mencari idea-idea baru dan mendapat ilham dalam segala hal. Sebabnya, otak kita dah berhenti berfikir tentang problem-problem-problem.


Berhubung kembali dengan pasangan
Waktu holiday inilah waktu terbaik untk lebih mengeratkan hubungan antara pasangan, family atau kawan-kawan. Ajaklah mereka bercuti!



Perbaiki deria
Deria baulah yang paling ketara di sini. Selalu kalau bercuti, kita takkan ada rase pencemaran. Dah takde bau asap, takde dengar bunyi enjin kenderaan..

Tidur dengan lebih baik
Bercuti tanpa ada schedule, akan membuatkan kita lebih lena tidur. Tidurlah sepuas-puasnya!

Lebihkan masa dengan keluarga

Dengan bercuti, kita bukan sahaja memanjakan diri, tetapi juga merapatkan diri dengan anak-anak, dan ahli keluarga yang lain.

Menjadi lebih produktif

Holiday akan memberikan otak kita lebih banyak berfikir tentang kejadian Tuhan, tentang keindahan alam semesta.

Menjadi individu yang lebih baik

Selepas pulang bercuti, kita takkan dibebani dengan masalah-masalah lagi. Semuanya ditinggalkan di atas bukit, atau di dalam laut. Jadi, kita kembali dengan manjadi individu yang lebih menghargai diri.



Gambar diambil from my camera at Taman Gelora, Kuantan.


So..jom pergi holi-holiday!!

1 comment:

Faz Fazrin said...

nak amik cuti lah esok